Het helpt je om je te onderscheiden, klantloyaliteit op te bouwen en waardevolle relaties aan te gaan


Je merkessentie is, zoals je wellicht al wel verwacht, de kern van je bedrijf.  Daar waar het écht om gaat, en wat overal, in elk onderdeel zichtbaar en (nog belangrijker) voelbaar is. Een merkessentie vat alles samen: simpel en helder. 


Maar waarom is een merkessentie belangrijk?
Dat zullen we je eens haarfijn uitleggen. 

Buiten het feit dat deze essentie natuurlijk het merk kenmerkt en typeert, zijn er nog een aantal dingen belangrijk. Zo helpt het gi-gan-tisch in de herkenbaarheid van je merk! Zelfs als je uitingen niet allemaal even perfect zijn, zal je klant toch voelen dat het om jouw bedrijf gaat. Bam! 10 punten voor herkenbaarheid. Bij alles wat je doet, van een mailtje wat je schrijft, tot een campagne die je bedenkt, kun je hiermee toetsen of het klopt, past en goed voelt. Zeg nou zelf, dat klinkt heerlijk toch? 

schrijven maar, die merkessentie

… en daar ligt dan meteen ook de uitdaging. Hoe kom je namelijk tot die kern? Want zo helder en simpel als het klinkt, zo lastig kan het zijn om een werkbare, onderscheidende zin te formuleren waar álles in samen komt. 
Nou geen zorgen, want wij kunnen je daar natuurlijk bij helpen. Voor ons als ontwerpers is het namelijk ook heel fijn om een goede merkessentie te formuleren. Daarna kunnen we doorpakken met de identiteit en alle visuele uitingen die daaruit voortvloeien. Zo ontstaat er een prachtige totaal beleving. 


The feminine touch | onze merkessentie.

Tja in onze vorige story hebben we het gehad over onze merkessentie. Lees die eerst even, mocht je dat gemist hebben. Dan is het misschien wel zo mooi om ook de weg naar onze eigen merkessentie met jullie te delen en te bespreken. 

In het afgelopen jaar hebben wij een mooie transformatie doorgemaakt. De grap is dat we vaak bij andere bedrijven makkelijker kunnen zien waar het misschien anders / beter kan, maar dat ligt dan bij je eigen bedrijf weer net een beetje anders. We hebben meerdere brainstorm sessies gehad en uit die sessies kwamen voor ons hele duidelijke kernwaarden, en hebben we een mooie nieuwe strategie bepaald voor het ontwerpburo. We hebben onze positie en waardepropositie bepaald. En met een mooi en gedegen plan zijn we 2023 ingestapt. 

So far so good… 

Maar dan die merkessentie. Die kern.. dat DNA wat ons als ontwerpers typeert en kenmerkt. Dat ene zinnetje. Bleek nog niet de kern te raken. Met onderstaand rijtje woorden, hadden we een sessie met Roel Stavorinus (merkstrateeg). 

Verfijnd, 
gevoel voor sfeer, 
verhaal
waardevol 
persoonlijk
details 

Hij kwam met de perfecte merkessentie ‘The feminine touch’ waarvoor dank Roel. Want dit sloeg de spijker op zijn kop. Het omschrijft precies wat wij doen. Het gaat niet om vrouwelijk of mannelijk, het gaat niet om recht en organisch, roze of blauw.. het gaat om het gevoel wat een ontwerp teweegbrengt en dit druipt door in alle lagen van onze onderneming. Het is iets ongrijpbaars en tegelijk is het voor ons de perfecte houvast in alles wat we doen. 

Best goed he! 

Zou jij jouw merkessentie kunnen formuleren? Wij helpen je graag! 

The feminine touch